گروه اجتماعی ـ مینا شهنی: شکل‌گیری و ادامه فعالیت سازمان تأمین اجتماعی وامدار حضور کارگران است که با پرداخت هر ماهه حق بیمه این سازمان را به پویایی رسانده‌اند

تا آنجا که سازمان تأمین اجتماعی امروز بزرگ‌ترین نهاد بیمه‌ای کشور است که غیردولتی و عمومی است.همین کارگران که طی بیش از  40‌سال سازمان تأمین اجتماعی را قدرتمندتر و فربه‌تر کرده‌اند و در واقع صاحبان اصلی سازمان هستند به راحتی از سوی مسئولان نادیده گرفته می‌شوند. این‌بار کارگران نسبت به نادیده گرفتن نظرشان در تعیین سرنوشت سازمان تأمین اجتماعی اعتراض کرده و اعلام کرده‌اند که مخالف انتقال این سازمان زیرنظر وزارت رفاه هستند.

رئیس هیأت‌مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار به خبرگزاری فارس گفته که با توجه به اینکه سازمان تأمین اجتماعی یک نهاد عمومی غیردولتی است، کارگران مخالف انتقال این سازمان زیرنظر وزارت رفاه هستند.

اشاره او به تصمیمی است که نمایندگان مجلس قرار است درباره چگونگی اداره این سازمان بگیرند، نمایندگان 3روز قبل پیشنهاد دادند که سازمان تأمین اجتماعی زیرنظر وزارت رفاه اداره شده و مدیرعامل این سازمان را وزیر رفاه تعیین کند و این نخستین واکنش به خبری است که در رسانه‌ها منتشر شد.

ناصر برهانی در توضیح بیشتر دلایل مخالفت کارگران گفت: این مصوبه مجلس جدید نیست و براساس قانون، سازمان تأمین اجتماعی باید زیرنظر وزارت رفاه باشد ولی شرایط فعلی سازمان مناسب نیست.

برهانی با تأکید بر اینکه انتخاب مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی غیرقانونی بوده‌است وضعیت کنونی این سازمان را نامناسب ارزیابی کرد.او معتقد است‌: با وجود مشکلات عدیده‌ای که این سازمان دارد برای این سازمان هیچ تمهیداتی درنظر گرفته نشده است.
وی خواسته کارگران را نظارت اساسی دولت و رعایت اصل سه‌جانبه گرایی در سازمان تأمین اجتماعی دانست.

رئیس‌جمهوری یا وزیر رفاه؟

علی ذبیحی، مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی که از سوی رئیس‌جمهوری و با اساسنامه جدیدی که اواخر پارسال از سوی دولت نوشته، تصویب و ابلاغ شد، توانست اداره سازمان تأمین اجتماعی را به دست بگیرد،

در تنها نشست مطبوعاتی‌اش در پاسخ به این پرسش که  چرا اختیار یک سازمان عمومی غیردولتی را دولت در دست گرفته است، گفت: از آنجایی که رئیس‌جمهوری منتخب مردم است، هیچ‌کس بهتر از ایشان برای انتخاب مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی نیست.

اصرار برای تسلط

تمام نسخه‌هایی که به‌ویژه در یک سال گذشته برای اداره سازمان تأمین اجتماعی پیچیده شده، ردی از تمایل دولت به تصاحب این سازمان دارد. اساسنامه‌ها همواره‌ به‌گونه‌ای بوده و هست که وزیر رفاه یا حتی خود رئیس‌جمهوری برای پر شدن صندلی مدیریت سازمان تأمین اجتماعی تصمیم بگیرند.

در نسخه جدیدی که نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای سازمان تأمین اجتماعی پیچیده‌‌اند هم به سهم کارگران اضافه نشده بلکه کارگران به‌عنوان اصلی‌ترین صاحب این سازمان همچنان کمترین سهم را در تصمیم‌گیری برای چگونگی اداره‌اش دارند.

کد خبر 102200

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز